Bilancování

Hodně z nás si na konci roku na chvíli zastaví a zamyslí nad uplynulým rokem, jaký byl a co nám přinesl.

Pokud jsi to zatím nezkoušela, tak se teď na chvíli zastav a ohlédni se za sebe. V průběhu roku většinou nemíváš čas na zastavení, uvědomění si sama sebe, rekapitulaci. Máš velké množství povinností většinou nevěnuješ pozornost tomu, kam jsi došla, kam směřuješ a jak se ti na tvé životní cestě daří.

Je to ale škoda, protože krátké zamyšlení se sama nad sebou, zastavení se v čase, uvědomění si sama sebe, je potřebné, přínosné a nesmírně ozdravné. Pojď teď udělat si shrnutí končícího roku, protože to má rozhodně smysl. Zastav se a podívej se, čeho jsi v minulém roce dosáhla.

Jak na to?

Vezmi si tužku a papír a jestli chceš, rozděl si svůj život do několika oblastí. Mohou to být například oblasti: rodina, práce, finance, zdraví, vztahy, osobní rozvoj.

Úspěchy

U každé oblasti si zodpověz na otázku: Co se mi podařilo? Samozřejmě to může být víc věcí. Respektive – čím víc, tím lépe. Protože každá věc, která se ti povedla, na kterou jsi pyšná, co jsi dokázala, je nesmírně posilující, ozdravující a zvyšuje tvé sebevědomí. Takže si dej opravdu záležet, abys napsala vše. Klidně si na tento krok dej delší čas nebo se k seznamu vrať druhý den.

Kde se zlepšit

Ke každé oblasti si také napiš jednu věc, která se ti naopak nepovedla. Co to bylo a hlavně proč se to nepovedlo. Rozeber si znovu situace, podívej se, kde jsi udělala chybu, co bylo příčinou neúspěchu. Představ si, kdyby jsi situaci mohla zopakovat – co bys udělala jinak? Požádala bys někoho o pomoc? Lépe se připravila? Šla bys vůbec do takovéto zkušenosti, kdybys věděla, jak to skončí? Pokud ano – jaké poučení si z toho odnášíš do života? Protože právě takovéto poučení je na celé záležitosti to nejcennější, co nás posouvá dál a učí překonávat překážky.

Nové dovednosti a emoce

Napiš si k těmto věcem, co jsi se naučila. Nemusí to být úplně u všeho a stačí i zdánlivé maličkosti. Třeba jsi se naučila být víc trpělivá, lépe naslouchat, udělat si víc času na děti, pravidelně snídat, omezit počet kávy, usmívat se, relaxovat…

V dalším kroku se zaměř na svoje emoce. Co jsi v té které situaci cítila, jak jsi to vnímala? U věcí, které se povedly to může být radost, uspokojení, vzrušení, možná jsi byla pyšná sama na sebe (a to je naprosto v pořádku) nebo jsi měla pocit vítězství.

Tam, kde se ti něco příliš nezdařilo, opět prozkoumej svoje emoce – byla jsi naštvaná, smutná, ve stresu, rozlícená… A co tě uklidnilo, jaká věc, myšlenka, relaxační technika to byla? Dobře si to zapamatuj, protože pokud to fungovalo jednou, tak to bude asi fungovat i podruhé. Mohla to být například práce s dechem nebo rozebrání situace s kamarádkou nebo cokoliv jiného.

Pochval se!

Nakonec se podívej na seznam. Je toho hodně, co jsi za tento rok dokázala! Pochval se! Oslav to! Zatancuj si! Jsi dobrá a je za tebou vidět spousta práce. A hlavně – nevěř těm, kteří ti říkají, že jsi nic nedokázala! Protože ty jsi hvězda!

Vnímáš ozdravnost tohoto procesu? Tak v příštím roce, si takovéto zastavení udělej na konci každého měsíce, týdne nebo dne. Vždycky je co oslavovat!